Blog

Terug naar blogoverzicht

Artikel geschreven door: Daan Glorie

Zwemmen is goed voor je conditie

Zwemmen is zeer goed voor de conditie, omdat je alle spieren gebruikt. Tevens is zwemmen een vrijwel blessurevrije sport die je op hoge leeftijd nog kan beoefenen. Na het zwemmen voel je je altijd als herboren. Zwemmen past dus bij een gezonde levensstijl!

Maar als je zwemt wilt dat niet zeggen dat je daarnaast niets hoeft te doen aan je gezondheid. Onderstaande aspecten dragen bij aan een goede levensstijl:
– sporten (onder andere zwemmen)
– rusten en slaap (voldoende slaap bevordert je herstel)
– goede voeding
– goede begeleiding, bijvoorbeeld een masseur of fysiotherapeut
– eventueel een zwemtrainer om je te motiveren en die je zwemschema’s kan geven

Maak heldere keuzes voor jezelf, maar zorg ook dat je een doel voor jezelf hebt! Een doel zorgt er namelijk voor dat je langer een gezonde levensstijl volhoudt.

Zwemmen en afvallen?

Is je doel afvallen? Dan kan het raadzaam zijn om een afspraak te maken bij een diëtiste. Zij doet een analyse van je huidige voedingspatroon en vertelt vervolgens jou eigen gewenste voedingspatroon en de stappen die moeten worden genomen. Daarnaast moet je goed op je aantal uren slaap letten! Een indicatie voor te weinig slaap of te stress kan je ochtend-pols zijn. Meet je hartslag elke ochtend op en noteer dat in een tabel. Dit ditzelfde met bijvoorbeeld je gewicht. Zo zie je of je progressie maakt.

Begeleiders kunnen je helpen om een gezonde levensstijl te onderhouden en dat is niet alleen een diëtiste! Denk ook aan masseurs of mentale coaches.