Zwembad zoeken of ergens zwemmen in Nederland?
 

Blog

Terug naar blogoverzicht

zwemmer-in-gele-cup-ademhaling-tijdens-borstcrawl
Artikel geschreven door Daan Glorie. Ademhaling en zwemmen, je kan er enorm veel over schrijven. Een boekwerk. Ik beperk me tot een drietal onderdelen die belangrijk zijn, namelijk:

1.) ademhaling tijdens het zwemmen:

Bij de borstcrawl (en de andere slagen) adem je in door je mond als je opzij kijkt (of naar voren) en adem je uit door je neus in het water. Tijdens het zwemmen ontstaat een soort van golf bij je hoofd, zodat er voldoende ruimte is om te ademen. Draai niet teveel met je hoofd, want dan lig je niet stabiel in het water. En dat kost ook meer tijd.

2.) ademhaling-patroon:

Ademhalen tijdens het zwemmen kan via diverse patronen, namelijk: 1:2 / 1:3 of 1:5. Dat betekent 1 keer ademen terwijl je 2, 3 of 5 armslagen maakt. Het voordeel van 1:3 en 1:5 is dat je aan beide kanten ademhaalt en beiden kanten dus evenveel belast. Een 1:2 kan echter aangenaam zijn als je iets kortere afstanden zwemt. Op de 50meter ademen sommige topzwemmers slechts 1 of 2 keer! Het gebeurt zelfs dat topzwemmers 0 keer ademen tijdens een 50vrije slag, maar dan moet je wel een goede longinhoud hebben!

3.) ademhalings-oefeningen:

er zijn talloze oefeningen om de ademhaling tijdens het zwemmen onder de knie te krijgen. Ik geef 1 oefening: pak een plankje. Leg daar je linker of rechterarm op. De andere arm houd je gestroomlijnd langs je lichaam. Ga nu met je gehele lichaam kantelen en haal goed adem. Draai terug en herhaal dit 50 of 100 meter lang. Je zal zien dat je het “principe” van ademhalen tijdens het zwemmen eerder door hebt.