Tips om te (beginnen met) zwemmen

Zwemmen is een moeilijke sport om zo even onder de knie te krijgen. De zwemslagen zijn heel technisch, maar kracht moet ook niet vergeten worden. Toch hoef je niet een perfecte zwemmer te zijn om toch lekker te kunnen zwemmen.

Een rij met handige tips – kijk welke je handig vindt!

1. Ga nooit zwemmen in bikini. Ten eerste traint dit gewoon niet fijn. Een broekje die je om de 25 meter moet ophijsen is niet echt ideaal. Ten tweede is dit not done in de zwemwereld. Ben je van plan om wedstrijden te gaan zwemmen dan zullen mede zwemmers je raar aan kijken.
Zwemmer
2. Als je van plan bent dat je regelmatig gaat zwemmen is een aanschaf van een badmuts het overwegen waard. Tenminste als je wat langer haar hebt. Je hebt geen omkijken meer naar je haar en last. Al kan een te kleine badmuts ook een last zijn. Als je dik en lang haar hebt is een badmuts met ribbels aan te raden; deze blijft goed zitten.
Bekijk badmutsen in onze webshop
3. Een open deur maar toch. Een zwembril. Tenminste voor diegene die niet tegen chloor kunnen/ er rode ogen van krijgen. Een zwembril hoeft niet duur te zijn! Bij de kruidvat hebben ze af en toe een actie en dat zijn serieus hele fijne brilletjes. Wil je NU een zwembril kopen; dan raden we een Speedo aan.

4. Wil je het echt serieus aan gaan pakken, dan zijn attributen ook handig. Een plank, een pulboy, flippers, oordopjes hartslagmeter en handpaddels zijn hier voorbeelden van. De basis is toch wel een plank, deze kan eventueel ook als pull boy functioneren. Mijn plank heb ik denk ik al zo’n 15 jaar en nog steeds heel. De investering is het dus zeker waard.

5. Een trainingsschema. Opzich vrij logisch, maar een schema moet wel afwisselend zijn om het leuk te houden. Zelf heb ik nooit op internet hierna gezocht omdat ik altijd training kreeg, dus inmiddels kan ik zelf trainingen verzinnen, maar als je die ervaring niet hebt is het handig om een schema te volgen. Elke week een 1 km zwemmen kan leuk zijn, maar lijkt me ook vrij weinig uitdagend. 1km kun je opknippen in warming-up van bijv. 200 m waarbij 50 m uit benen bestaat (met plank). Daarna kun je bijv. een set van 2x100meter wisselslag doen met 10 sec rust tussen de 100 en de 2e honderd moet bijv. x aantal seconde sneller. Ook kun je 4×50 meter borstcrawl doen, waarbij je na elke 25 meter het bad uit moet klimmen en bijv. 10x moet squaten. Zo kun je er een combinatietraining van maken. Ook zijn technische opdrachten belangrijk en leuk voor tussendoor om even uit te rusten! In elk zwembad hangt er wel een secondeteller/klok die je kan gebruiken om zelf je tijd te klokken. Zo kun je gewoon alleen zwemmen en toch je tijd bij houden!

6. Ga zwemmen met een trainingsmaatje of ga bij een zwemclub. Het is gezelliger, je kunt met iemand optrekken van je eigen snelheid en elkaar uitdagen. Ook kan iemand anders naar je kijken en je tips geven over je techniek.
Maatjes voor zwemmen
7. Schrijf je in voor een wedstrijd, zodat je een doel voor jezelf hebt. Je hoeft niet perse lid te zijn van een zwemclub. Zo heb je open water wedstrijden (dus buiten, vaak in het kanaal) waar je je voor kunt inschrijven. Dit zijn wel lange afstanden, dus als je liever sprint wordt het wel lastiger. Je kunt je ook inschrijven voor een triatlon, als je een 1/8 doet hoef je maar 500 meter te zwemmen. Voor echte sprintwedstrijden van 50 tot 200 meter zul je wel op wedstrijdzwemmen moeten. Uiteraard kun je zelf ook een wedstrijdje doen met je trainingsmaatje of met de klok

 

Deel deze pagina

 
 
'